Assetjament escolar

A Barcelona es viu el mes de setembre la festa de la Mare de Déu de la Mercè. He trobat una pregària en la “Visita breu a la Mare de Déu de la Mercè” que m’ha inspirat aquest article. Qualsevol violència ens entristeix i els creients recorrem sovint a la Nostra Mare del Cel, amb l’advocació que tingui, segons el lloc que un visqui, esperant rebre la seva ajuda. Aquesta és una oració que parla del mar. Amb mar he il·lustrat aquest article, amb una bona família coneguda per mi. L’oració diu:

“Estrella lluminosa, Verge de la mercè, dirigiu el nostre viatge pels mar de la vida i conduïu-nos al port de salvació”.

Fa pocs dies rebíem nova informació sobre l’assetjament escolar. De cada cinc nens, ens diuen, un rep assetjament; ni que fos un sòl nen o nena entre 100, 1000, 10.000, etc. que rebés maltractes, ja ni hauria prou per estar alerta per viure amb més cura l’atenció dels nostres fills i filles sobre el seu comportament a l’escola i a casa, conèixer els amics que té o que no té i altres qüestions per preveure aquest fenomen del bullying i donar remeis a temps.

El bullying és un fenomen de violència física i psíquica entre companys d’un mateix centre educatiu. En el cas de tenir un fill que menyspreés algun company d’escola o algú de la família i el volgués ridiculitzar o dominar també seria un avís per observar-lo amb atenció i cercar remeis per ajudar-lo, podria ser agressor i això és greu.

El bullying es manifesta amb burles, cops, ofenses, crítiques, apartar a la víctima del grup, insults, etc. Els agressors que el practiquen necessiten de teràpies per a canviar les seves actituds i els nens que en són víctimes poden arribar a estats lamentables de por i de malaltia. D’altra banda hi ha unes altres víctimes, que són les que veuen aquesta violència, i no la denuncien perquè no els considerin “acusetes.

Escrivim dos suggeriment per reforçar la seguretat dels escolars.

· Ambient càlid a la llar:

Hem de crear a la llar un clima afectuós i comprensiu per afavorir una bona predisposició per a la convivència, per ser nois i noies de pau i arribar-hi procurant petits objectius en l’àmbit familiar i escolar. Tanmateix, pensem que tots hauríem d’intentar reforçar l’auto estima dels fills, per ensenyar-los a tractar a tothom amb empatia, en saber acceptar els amics de l’escola com són i així afavorir les relacions inter personals.

Com sempre la comunicació, reforçada per la confiança, seran bàsiques per evitar situacions de bulliyng, ja sigui com a executor o com a víctima. En aquest darrer cas el nostre fill ens ho podria confiar immediatament i rebria el suport immediat de la família i de l’escola. Pobre del nen o nena que es trobés sense comprensió al explicar-ho a casa i l’animessin a enfrontar-se als agressors dient-li!: “defensat”, ets tou”, “no siguis plora miques”, “sembles curt de gambals”, “sempre et queixes”. Que diferent rebre consells com: “aquí t’ajudarem”, “calma”, “ignora”, “demanarem ajuda a un expert”, “tingues preparada aquesta resposta”.

  • El valor de la compassió:

Eduquem en família en el valor de la bondat, de la compassió y dels bons sentiments als nostres fills i visquem amb l’esperança de tenir menys agressors. Fins i tot en les baralles entre germans, fer veure des de que són infants que és dolent el primer impuls de violència i que aprenguin a demanar perdó, a fer les paus, a no ser rancuniosos. No passar per alt el mal que es pot fer al més indefens. El segon impuls dels nostres fills ha de ser el de rectificar i de doldre’s d’haver enutjat al germà.

Què trobem a alguns ambients? Què veiem a les notícies? Especialment en família ens preguntem: ¿quins models tenen els nostres fills a la televisió: l’agressiu, el violent, el famós o els guaperes que es guanyen la vida jutjant als altres – sense cor – encara que parlin molt de cor? A on està la compassió?

Els infants i joves poden creure que en el món que els envolta tot és hostilitat i la seva resposta pot ser més agressiva i violenta, els convé establir vincles constants afectius amb persones properes que tinguin bons sentiments sinó els queda minvada la seva capacitat afectiva, la seva capacitat per estimar i això és un caldo de cultiu per l’agressivitat i violència.

En cas d’ampliar informació us incloc un portal sobre assetjament escolar: www.acosoescolar.info

Si la violència s’aprèn, es responsabilitat de tots desaprendre la violència. Els fills descobreixen els valors per la nostra manera d’actuar. La disponibilitat per escoltar, l’afecte i la compassió dels pares, són els que han d’ajudar a reduir el número de víctimes d’assetjament escolar.

Victòria Cardona

Orientadora Familiar

Subscriu-te al Butlletí








Cas Morín

Vols dir-nos quelcom?

Nom

e-Mail

Missatge

Introdueix els següents caràcters: captcha

Please leave this field empty.