DretaEscollir.org: milers de famílies catalanes demanen poder escollir escola

Neix a Catalunya amb 24.000 adhesions la Plataforma pel Dret a Escollir i la Llibertat d’EnsenyamentEl dimarts 11 de maig es va presentar la Plataforma pel Dret a Escollir i la Llibertat d’Ensenyament (www.dretaescollir.org ) al Centre Internacional de Premsa de Barcelona. La Plataforma està promoguda per mares i pares de Catalunya, que reclamen el suport de les famílies i de les entitats socials i ciutadanes, per defensar els drets fonamentals dels pares en l’educació dels fills, en un marc de llibertats i pluralisme. Han recollit fins al present més de 24.000 adhesions de famílies.

La Plataforma es constitueix al voltant d’una “Declaració de principis”, amb l’objectiu que l’actual debat sobre la reforma educativa a Catalunya respecti en tot moment el dret a triar dels pares. Això suposa promoure el pluralisme de centres educatius i establir-ne un just finançament , de tal manera que cap família sigui discriminada i pugui exercir la seva llibertat amb tots els seus drets.

Qualsevol família ha de poder triar el centre educatiu públic o d’iniciativa social, d’acord amb l’educació que desitgi per als seus fills. L’administració pública, la missió de la qual és col•laborar amb els pares però no substituir-los, ha de crear les condicions que facilitin aquest dret a totes les famílies.

La Plataforma reivindica la fi de les intervencions partidistes en el sistema educatiu, que es manifesta en cada canvi de Govern, i propugna l’establiment d’un sistema estable, basat en el consens entre tots els qui participen –mares i pares, alumnes, professors, titulars d’escoles i administracions publiques, i que promogui al mateix temps la qualitat, l’equitat i el pluralisme.

Els representants de la Plataforma començaran una campanya d’adhesions a la Declaració de Principis a les escoles publiques i concertades, i a membres d’associacions i entitats representatives de la societat civil de Catalunya.

Membres de la Plataforma es van reunir el mateix dia 11 a la tarda amb el Síndic de Greuges de Catalunya, Anton Cañellas. Al mateix temps, també han demanat una reunió per a donar a conèixer les seves inquietuds al President de la Generalitat, Pasqual Maragall, i a tots els líders de les forces politiques catalanes, així com amb la Consellera d’Ensenyament, Marta Cid.

La Plataforma va redactar la Declaració de Principis al mes de març, i des de llavors han manifestat la seva adhesió a data d’avui 25.633 persones (amb noms, signatura i DNI), entre les quals es troben, per exemple, Mercedes Salisachs, escriptora, Andriy Xepkin, jugador de hàndbol del FC Barcelona, Joaquim Xicoy, exvicepresident del Parlament de Catalunya, Pep Riera, excoordinador d’Unió de Pagesos, Roger Esteller i tots els altres jugadors de l’equip de básquet del Caprabo Lleida, el doctor Miquel Bruguera, president del Col.legi de Metges, els membres de la Junta Directiva de PIMEC-SEFES, Ignasi Escudé i altres sis jugadors olímpics de hòquei herba, Pilarín Bayés, il.lustradora i dibuixant, una trentena de catedràtics d’universitat, Natalia Via-Dufresne, regatista olímpica, Ramon Monegal, perfumista, educadors com Jordi Galí, metges com Jaime Pérez del Pulgar, o economistes com Pedro Nueno.

Entre el quasi centenar d’entitats que recolzen també la Declaració de Principis de la Plataforma es troben, per exemple, Agrupació de Mares i Pares per la Llibertat d’Educació (AMPLE), l’Associació de Famílies Nombroses de Catalunya (FANOC), l’Associació Pere Calafell i Gibert, el Cercle Hispano-Belga, el Club de Gent Gran de Can Anglada (Terrassa), la Confederació Cristiana d’Associacions de Pares d’Alumnes de Catalunya (CCAPAC), l’European Parents Association (EPA), la Federació d’Associacions de Pares d’Escoles Lliures (FAPEL), la Fundació Africa Active, la Fundació Maria Francisca Roviralta, la Fundació Privada Lleida Básquet, la Fundació Talita per a nens amb síndrome de down, o l’Organisation internationale pour le droit a l’éducation et la liberté d’enseignement (OIDEL).

Per adherir-vos entreu a www.dretaescollir.org

Declaració de principis

Les mares i els pares de Catalunya, conscients de ser els principals responsables de l’educació dels nostres fills i filles, com ho proclama la Declaració Universal dels Drets Humans i veient el tarannà del debat sobre l’educació que s’està duent a terme, volem manifestar:

·Primer
Denunciem la negació d’alguns dels drets fonamentals de les mares i pares de família i ens oposem a la instrumentalització demagògica que s’està fent de la lliure elecció de centre, que va en detriment de la qualitat i la pluralitat del nostre sistema educatiu.

·Segon
Rebutgem enèrgicament el clima de confrontació generat i sostenim que solament la superació de l’actual bipolarització cercant un diàleg serè pot promoure els drets de les diferents components culturals i ideològiques de la nostra societat.

·Tercer
Reafirmem que tota reforma de l’actual legislació ha de ser objecte d’un consens basat en els drets fonamentals de les persones, única manera de garantir-ne el respecte tal com estan reconeguts en la Declaració Universal dels Drets Humans, els convenis internacionals, els preceptes constitucionals, i la jurisprudència dels tribunals de l’Estat.

·Quart
Agraïm el treball educatiu realitzat pels centres docents, tant els de gestió pública com els d’iniciativa social. Esperem que tots realitzin l’esforç necessari per a garantir una educació de qualitat i que promoguin una pluralitat d’opcions educatives, que respongui a la diversitat existent en la nostra societat i en les famílies.

·Cinquè
Entenem que és el respecte al caràcter propi del centre escolar el que garanteix l’exercici del dret a la pluralitat, i el que permet als pares i mares l’elecció del projecte educatiu que volen per als seus fills.

A partir d’aquests principis, exigim:

1. Un pacte social d’educació que respongui de forma justa i solidària a les necessitats que planteja l’arribada de nouvinguts i l’educació de les minories i dels col·lectius amb necessitats específiques.

2. Una distribució eficient i equitativa dels recursos destinats pel Govern al finançament de tots els centres educatius, que garanteixi la gratuïtat, la qualitat i la pluralitat de l’educació bàsica per a tots.

3. La garantia de la llibertat d’elecció de centre per part de tots els pares, en igualtat d’oportunitats.

4. Un tracte respectuós per a tots els centres educatius i per a les famílies que han decidit educar-hi els seus fills i filles.

L’admissió d’alumnes

El nou decret que regula l’admissió d’alumnes presenta alguns punts problemàtics. Destaquem els següents aspectes:

-No respecta prou les competències dels consells escolars i dona atribucions excessives a les comissions d’escolarització.

-No assegura prou el respecte a l’elecció d’escola per part dels pares en el cas de les places de reserva per atendre alumnes amb necessitats educatives específiques i en el cas de les sol·licituds presentades un cop finalitzat el període de preinscripció.

-No concreta ni garanteix de cap manera que els centres que atenen alumnes amb necessitats educatives específiques rebin els ajuts necessaris per realitzar aquesta tasca.

-Limita arbitrariament la possibilitat d’adscripció entre centres docents la qual cosa incideix negativament en la possibilitat d’assegurar la plaça escolar en diferents centres en els canvis d’etapa escola.

-Estableix la potestat de disminuir ratios passant per sobre d’allò que l’autorització que cada centre estableix, amb el prejudici que pot causar en centres on tenen més demanda que places on augmentaran els alumnes que es queden fora del centre.

-Estableix un barem per la priorització de sol·licituds en el que s’ha eliminat la possibilitat de tenir en compte aspectes afavoridors de l’establiment d’autèntiques comunitats educatives cohesionades com ho eren ser fill d’antic alumne o de professor del centre o ser alumne provinent de la llar infantil del propi centre.

La informació pública que s’està donant sobre la matriculació

Algunes paraules de membres del govern de la Generalitat o d’administracions municipals i altres informacions que s’estan publicant als mitjans de comunicació a Catalunya poden estar induint a la confusió a la ciutadania. Ens preocupen de manera especial les següents qüestions:

On s’han de realitzar les pre-incripcions?

Encara que enguany a algun municipi català hi hagi habilitades oficines a tal efecte, segueix existint la possibilitat –que recomanem molts especialment- que les preinscripcions i tota la informació necessària es tramiti directament en l’escola de la nostra preferència. Ningú millor que la pròpia escola pot informar del seu caràcter propi i de les seves especificitats.

Cal col·laborar econòmicament amb l’escola concertada?

El finançament públic que reben les escoles concertades en aquest moment és insuficient en tots els casos, malgrat els responsables polítics no sempre s’atreveixen a reconèixer-ho. Prou ho sabem, però, tots els pares i mares i en tenim constància a través dels Consells Escolars de Centre.

L’escola concertada necessita la col·laboració efectiva de les famílies que hi confien els seus fills. El caràcter opcional de determinades activitats i serveis que van més enllà del currículum oficial no treu que el pagament de les quotes corresponents no sigui plenament necessària i obligatòria per aquells que hi volen participar.

Perquè alguns ajuntaments menystenen l’oferta concertada en la seva informació pública?

Després de la insistència en “igualar les condicions de l’escola pública i la concerta” (que són realitats diferents) i de mantenir la màxima transparència en el procés de matriculació, sorprèn que alguns ajuntaments, entre ells els d’algunes de les ciutats més grans de Catalunya, publiquin guies de l’ensenyament en el municipi amb un tracte descaradament discriminatori vers l’escola concertada. Aquesta realitat no fa sinó generar ombres respecte la confiança que poden merèixer i l’eficàcia de les oficines d’informació escolar d’aquests municipis.

Els concerts educatius per al curs 2004-2005

El concert de P-3

Darrerament s’han donat a conèixer les unitats de P-3 que estaran concertades el proper curs. Valorem que la majoria de les que fins ara tenien subvenció seran concertades en el proper curs, però veiem amb preocupació que no s’atengui prou el criteri de demanda suficient per part de les famílies per tal de concedir noves unitats concertades.

Ampliació o reducció de línies concertades i zonificacions

De la mateixa manera, veiem amb preocupació que la demanda real de les famílies no sempre sigui tinguda en compte i s’introdueixin altres criteris de manera arbitraria com ho és la zonificació o el fet que la demanda sigui del propi municipi. En una Catalunya minifundista en muncipis i amb àmplies conurbacions metropolitanes, les “fronteres” municipals no han de posar limitacions innecessàries al dret dels pares a l’elecció d’escola per als seus fills.

www.dretaescollir.org

Subscriu-te al Butlletí

Vols dir-nos quelcom?

El teu nom (obligatori)

El teu email (obligatori)

El teu telèfon

El teu missatge

Accepto la política de privacitat

captcha