Lideratge Jove, de Josep Miró i Ardèvol. Article publicat a La Vanguardia el 22 de maig de 2012

La “Gran Depressió” econòmica en la que estem immersos devora fins i tot l’atenció per la causa que ens ha conduït a ella: la crisi moral. És un gran, immens error, deixar que funcioni com un forat negre que tot ho porta a la tenebra de l’oblit. I els nostres governants, tan esverats, semblen haver oblidat que es poden fer actuacions decisives amb poc diner.

Una de les qüestions decisives que han passat a un tercer pla és l’emergència educativa que vivim causada per l’esborronadora xifra que assoleix el fracàs escolar, l’abandonament primerenc, pal•liat ara per la desgràcia de l’atur juvenil, la deficient preparació d’una part dels que accedeixen a la universitat, i el minúscul percentatge d’alumnes que assoleixen nivells d’excel•lència.

Sostinc que el nus gordià del problema no el resoldrem bé sense una acció combinada sobre el quadrilàter de l’èxit en el que es juga la partida, que requereix de polítiques efectives de capital social: la capacitat educadora de la família, la seva bona articulació amb l’escola, l’ordre i la qualitat de l’ensenyament impartit a l’aula, i la forma com s’ocupa el temps de lleure. Però tot això no millorarà la proporció d’alumnes excel•lents. I sense més gent, humana i tècnicament molt bona, no tenim prou persones que tibin la corda dels nostres adolescents i joves. Baden Powell va fer evident fa molts anys que el millor educador d’un noi és el seu company i la seva colla, si es disposa de líders naturals, capaços d’aportar un horitzó de sentit en el seu entorn. Per afavorir aquest objectiu a la Universitat Abat Oliba hem desenvolupat el Programa de Lideratge Jove, adreçat a estudiants de batxillerat i d’universitat, als que amb una dedicació de 110 hores lectives compatibles amb els seus estudis, se’ls dota d’un plus de formació dirigit a millorar els seus fonaments humanistes i científics, aprendre a estructurar el propi pensament, i elaborar el seu criteri, a transcendir d’ells mateixos en la convicció del servei, i la formació en virtuts cíviques. A assumir habilitats que dotin d’eficàcia als seus coneixements, sobre tot en l’expressió no verbal, verbal, i escrita; a dirigir, en el millor sentit del terme: preparar un projecte, conduir una reunió, negociar, pacificar un conflicte; a dialogar amb persones que són bons exemples de lideratge i extreure’n experiències útils.

Josep Miró i Ardèvol

jmiro@uao.es

Subscriu-te al Butlletí

Vols dir-nos quelcom?

El teu nom (obligatori)

El teu email (obligatori)

El teu telèfon

El teu missatge

Accepto la política de privacitat

captcha