En relació a l’atemptat del passat dijous 29 d’abril, en el que un alumne de quinze anys de l’institut de Vidreres (Girona) va apunyalar una professora del centre amb un ganivet, la Subfederació d’Educació de la Federació de Cristians de Catalunya (FCC-Educació) insta als responsables del Departament d’Educació a revisar les seves polítiques respecte a l’ensenyament confessional de la religió als centres educatius.
Davant d’aquesta situació gravíssima de violència per part d’adolescents, la FCC-Educació proposa emmirallar-se en les polítiques a favor de l’ensenyament confessional de la religió que està duent a terme Finlàndia en els centres educatius. Així ho va explicar María Gutiérrez Arana, professora de religió catòlica a Finlàndia des de fa 20 anys, en el marc d’una jornada dedicada a la “prevenció de la radicalització” celebrada l’octubre de 2019 a la Universitat de Barcelona.
La professora assenyalava que a Finlàndia -referent mundial en l’àmbit educatiu-, els episodis de violència greu a les escoles no havien estat per motius religiosos sinó per problemes d’aïllament, de soledat, de pèrdua del sentit de la vida en el jovent, quelcom que les autoritats educatives de Finlàndia tracten de prevenir amb l’ajuda -entre d’altres- de l’ensenyament de la religió luterana, ortodoxa, catòlica i musulmana a les escoles tot respectant el dret dels pares a decidir el tipus d’educació que volen per al seus fills.
Recentment, la Direcció General d’Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya (DGAR) ha publicat el “Baròmetre sobre la religiositat i la gestió de la seva diversitat 2020” en el que es torna a confirmar que, l’opció a favor de respectar que els pares puguin sol·licitar a l’escola que els seus fills rebin classes de la seva pròpia religió segueix sent majoritària: un 49% enfront d’un 43% que estarien en contra, dades que contrasten amb les estadístiques del Departament d’Educació referides a alumnes matriculats a l’ensenyament de la religió, que són molt inferiors.